IFAJ
Naslovna Agropress Korisne informacije - Agropress Login - Agropress Mapa sajta - Agropress Kontakt - Agropress
AGROPRESS je član Međunarodne federacije novinara koji prate poljoprivredu IFAJ.
Bilbordi za pravljenje torbi, futrola, cipela, a i šešira



print rss Bookmark and Share
Datum: 19.04.2011.
Bilbordi za pravljenje torbi, futrola, cipela, a i šeširaBilbordi za pravljenje torbi, futrola, cipela, a i šešira

Kako su gubitnice tranzicije ipak postale pobednice i danas proizvode kabanice, futrole za mobilne telefone i cirade za automobile.

Znate li šta se dešava s bilbordima i banerima kada se uklone sa beogradskih ulica, zgrada i fasada? Deo odgovora na ovo pitanje nalazi se na adresi male krojačke radionice u ulici Franca Rozmana u Beogradu u kojoj pet žena vredno pravi torbe, pernice, fascikle, futrole za mobilne telefone, cirade za motore i automobile, cipele i šešire i to od štampane PVC folije koju su do juče krasile reklame velikih firmi.


Idejni organizator ove kreativne krojačke radionice je Miodrag Nedeljković, predsednik udruženja „Eko bag” koji objašnjava da je ideja koncepta o ponovnoj upotrebi već iskorišćenog reklamnog materijala „španskog porekla” i da je nastala pre nekoliko godina kada je Madrid bio kandidat za Olimpijske igre i kada su gotovo sve zgrade u ovom gradu bile „obučene“ u banere španske prestonice. S obzirom na to da oglašivači nisu znali šta da rade sa kilometarski dugačkim banerima po isteku kampanje, došli su na ideju da od štampane PVC folije prave torbe, kabanice za kišu, futrole za mobilne telefone i cirade za automobile, jer PVC folija trpi sve vremenske uslove.


– Nisu svi materijali od kojeg se prave baneri istog kvaliteta, tako da torbe od kvalitetnijih materijala mogu da potraju dve decenije, a od onih malo lošijih barem godinu, dve – koliko i potraje modni pravac. Budući da se svakoga dana s beogradskih fasada skine barem 10.000 metara kvadratnih banera koji se ne može reciklirati, čije vreme poluraspada iznosi milion godina, a ne sme se ni baciti – jer je to zakonom zabranjeno, mi smo odlučili da spojimo lepo i korisno i napravimo zanimljive modne detalje od nekadašnjih reklama – objašnjava Nedeljković.


Medjutim, najvažniji deo ove priče je da ove unikatne torbe prave žene koje su u socijalnom rečniku novog milenijuma zavedene kao „tranzicione gubitnice” jer su izgubile posao ili su postale tehnološki višak u svojim preduzećima. U želji da ostanu konkurentne na tržištu radne snage, mnoge žene su se prekvalifikovale i dokvalifikovale, a gradske vlasti Beograda dale su novac za njihovu dodatnu edukaciju i za kupovinu mašina na kojima one šiju torbe.


– Odlučili smo da napravimo socijalno udruženje i damo drugu šansu ženama koje su u vihoru tranzicije izgubile posao – kaže Miodrag Nedeljković.


Unikatni modni detalji izradjuju se pod budnim dizajnerskim okom Ivanke Stamenović Grujaković (53) koja se nalazila na birou rada punih 12 godina. Ona kaže da je veliki deo svog radnog veka provela u redakciji ženskog magazina „Nada” na izradi krojnih šniteva, a potom je prešla u „Borbu” gde je postala tehnološki višak.


– S radošću sam prihvatila ovaj posao u kome se ne zaradjuje mnogo, ali je velika satisfakcija činjenica da velike firme kao što su „Mercedes”, Erste banka, Privredna komora Srbije, muzički festival „Egzit” i TV B92 naručuju naše proizvode koji se izlažu i na Sajmu reciklaže. Meni su baneri veoma inspirativni zato što pružaju mnoštvo mogućnosti za umetničku kreaciju – do sada smo od njih izradjivali tašne, cipele, šešire, novčanike, cirade za automobile i motore, pernice, futrole za mobilne telefone, teniske rekete i štapove za golf, kabanice i strunjače za gimnastiku. Ponekad su uslovi u kojima radimo izuzetno teški – morali smo da zatvorimo vrata naše firme u dva najhladnija zimska meseca jer bivši zakupci poslovnog prostora nisu platili grejanje, pa su radijatori bili ledeni i nije bilo uslova za rad. Medjutim, za nepunih mesec i po dana otkako smo se vratile na posao napravile smo oko 270 torbi – kaže Ivanka Stamenović Grujaković i dodaje da je Sekretarijat za zaštitu životne okoline Beograda dao donaciju za ovo malo preduzeće.


Njena koleginica Jovanka Brujić (55) kaže da je nakon 25 godina rada u tekstilnoj fabrici „22 decembar” dospela na biro kada je njena firma otišla u stečaj, a u statusu nezaposlene osobe bila je punih osam godina.


– Imala sam 47 godina kada sam ostala bez posla, a to su godine kada nemate zakonske uslove za odlazak u penziju, a nemate ni nadu da će vas neko zaposliti u struci ili van nje. Nisam dozvolila sebi da padnem u depresiju, već sam radila kod privatnika koji su me bedno plaćali. U u jednom trenutku sam shvatila da je bolje da sedim kod kuće nego da odlazim na posao za koji nisam plaćena. A onda sam sasvim slučajno na televiziji čula da se organizuje obuka za pravljenje eko-torbi, prijavila sam se za tu edukaciju i danas radim posao koji volim – ističe Jovanka Brujić.


Katarina Djordjević

Izvor: Politika

Čitanja: 605
Dodaj komentar

Agropress
agropress_logo
PREPORUČUJEMO:
Agropress
NAJNOVIJE:
« Prethodna
Sledeća »
Agropress
PREPORUČUJEMO:



Partner

 
Agropress
Kupi fotografiju
Agropress
FOTOGRAFIJA DANA

Keukenhof, Holandija

Keukenhof, Holandija
opširnije »

Agropress
Izdvajamo video zapis
Video Agrobiznis i obnovljivi izvori energije

Agropress
PREDSTAVLJAMO:
Agropress
Rent For Event
NAJČITANIJE
  • U susret Slavama - Dekoracija slavske trpeze

  • Kalemljenje voćaka na zrelo i prekalemljivanje voćaka

  • Kako do savrsenog travnjaka?

  • Paprika - Capsicum annuum

  • ŽIVA STOKA, ŽITARICE I STOCNA HRANA -IZVESTAJ STIPS-A

  • Agropress
    POČASNI ČLANOVI
    Agropress
    MEJLING LISTA
    Agropress
    VREMENSKA PROGNOZA
    Agropress
    AGROPRESS FACEBOOK
    Agropress na Facebook-u
    Agropress

    www.konji.rs